Děkujeme za Vaši přízeň.
To pravé školení pro Vás
DomůNabídka kurzůŠkolicí prostoryAktualityČasopis Ad remKontaktyWEBINÁŘE (on-line kurzy) 736 216 375, 517 333 699 prihlasky@tsmvyskov.cz

Alexandra Lemerová: jak na online pohovory

6.10.2020


Využijte potenciálu online světa naplno

Neefektivní náborový proces může vaší firmě způsobit nevyčíslitelné škody. Před tím nakonec varoval už magazín Harvard Business Review: až 80% fluktuace zaměstnanců je způsobeno právě špatným náborovým procesem a rozhodnutími během náboru. Jak toto alarmující číslo zmírnit?

Jednou z cest je i využití potenciálu online pohovorů.  Můžou celý proces urychlit, ale také ušetřit peníze a energii. Navíc nejste vázáni na fyzickou přítomnost vašich kandidátů.
Jak udělat online pohovor co nejlépe? Kdy zůstat striktně profesionální a kdy je lepší navodit osobnější a uvolněnější atmosféru? Jak nejlépe vyhodnotit kandidáty bez osobního kontaktu?

Ráda se s vámi podělím o užitečné tipy a triky, které jsem získala během mé dlouholeté praxe. Při jejich využití budou vaše online pohovory zaručeně snazší a úspěšnější. Zanecháte u vašich kandidátů skvělý dojem jak o vás, tak o vaší společnosti.

 

Štěstí přeje připraveným

Vyhraďte si dostatek času k tomu, abyste si přečetli životopisy kandidátů, ideálně je mějte po ruce vytištěné. Přichystejte si popis pozice, o které budete s kandidáty mluvit.

Připravte si otázky, které potřebujete zodpovědět. Podívejte se na profily, které mají vaši kandidáti na sociálních sítích (LinkedIn, Facebook nebo např. Twitter).

Pokud jsou vaši kandidáti v zahraničí, zkontrolujte jejich časové pásmo, abyste měli jistotu, že je interview domluvené na správný čas. Pro jistotu mějte po ruce
také jejich kontaktní údaje.

Na začátku si s kandidáty projděte průběh pohovoru. Pokud bude jeho součástí i test, informujte kandidáty předem, aby měli možnost najít si klidné místo.

Náš tip: nacvičte si online pohovor s kolegy. Není lepší přípravy, než si ho celý vyzkoušet nanečisto.

 

Připravit, pozor, teď!

Vyberte si, z jakého zařízení se s kandidáty spojíte. Ujistěte se, že má kameru.  

S předstihem vyzkoušejte, zda veškeré programy a aplikace, které budete potřebovat, fungují. Běží kamera i mikrofon? Je obraz jasný? Máte dobré připojení k internetu? 

Online pohovor může být veden přes několik možných platforem – mezi ty nejoblíbenější patří například Zoom, Skype nebo FaceTime.

Ujistěte se, že platforma, přes kterou se s kandidáty spojíte, je pro ně dostupná (obzvlášť pokud jsou z jiné země). Pokud ne, požádejte je o doporučení.

Náš tip: ochota a schopnost přizpůsobit se technologii, kterou vaše firma používá, může být také jedním z hodnotících kritérií při pohovoru.

 

Šaty dělají člověka

I při online pohovoru reprezentujete vaši společnost. Ujistěte se, že se držíte jejích pravidel.

Být v pyžamu není úplně vhodné. I když pracujete z domova, jste pořád ,,v práci". Může se stát, že budete muset v průběhu pohovoru poodejít od počítače. Mějte tak na sobě kompletní outfit.

Nezapomeňte na úklid pracovního místa, z kterého děláte pohovor.

Během online rozhovoru sedíte mnohem blíže k sobě; skvrny na oblečení nebo chybějící knoflík jsou tak okamžitě vidět.

Vhodné oblečení nám zvyšuje sebevědomí a napomáhá nám být v práci úspěšnějšími. Oblečte si něco, v čem se budete cítit skutečně dobře! 

Náš tip: pokud si nejste jisti, business dress nic nezkazí.

 

Mějte záložní plán!

Může se stát, že se na poslední chvíli něco pokazí. Možná vám dojde baterka v počítači nebo se přeruší internetové připojení. Vždy proto mějte po ruce telefonní číslo kandidáta. Motivovaní kandidáti určitě budou         souhlasit s přeplánováním pohovoru.

 

Vybírá i kandidát

Pohovor slouží nejen k posouzení kandidáta, ale také k vytvoření zájmu o vaši pozici a společnost.

Nezapomeňte na ,,small talk”. Nenucená konverzace pomůže kandidátům (i vám). Ke skutečnému pohovoru pak budete oba přistupovat mnohem klidněji. Vyhnete se stresu.

Začněte s programem pohovoru. Potvrďte si, že vás kandidáti slyší a vidí. Mluvte pomalu a dejte kandidátům prostor k položení otázek. Buďte trpěliví.

Pohovoru věnujte celou svou pozornost. Pokud musíte neodkladně něco vyřešit, požádejte kandidáta o minutku. Vyhněte se multitaskingu.

Ke konci shrňte další kroky. 

Náš tip: pokud si v průběhu pohovoru děláte poznámky, řekněte to kandidátům. Budou se cítit komfortněji, když ví, co děláte a proč.

 

Zahoďte předsudky

Čas od času narazíte na kandidáty, s kterými to nebude úplně jednoduché. Nezdávejte to!

Pokud máte na pohovoru introvertnější kandidáty, kteří ještě k tomu můžou mít ostych mluvit online, pokládejte jim otevřené otázky, hledejte bezpečná témata, která jim pomohou se rozmluvit.

U upovídaných kandidátů zkuste zpomalit vlastní řeč. Můžou maskovat svoji nervozitu, ale ještě to nemusí znamenat nic špatného.

Pokud máte pochybnosti o osobnosti kandidáta, využijte psychodiagnostiku.

Nedělejte unáhlené závěry. Dejte si pozor na nevědomou předpojatost vůči některým skupinám kandidátů.  

 

Náš tip: diskuse o mzdě a dalších benefitech vyžaduje přípravu a správné načasování. Navnímejte očekávání kandidátů.

 

Kouření zakázáno

Mám za sebou stovky online pohovorů, avšak toto se mi přihodilo poprvé.  Pohovor probíhal přes Zoom. Kandidát měl o pozici velký zájem, byl trochu nervózní. V průběhu pohovoru jsem kandidátovi položila několik odborných otázek. Než odpověděl na tu první, tak se postavil a sáhnul po cigaretě, kterou si zapálil. V rozhovoru pokračoval dál, jako by se nic nedělo… Bohužel mu nepomohla ani ta cigareta. Technické otázky nezvládal a já nemusela řešit dilema, jak tuto situaci vyhodnotit. Nicméně, zpět k té cigaretě: měl požádat o povolení si zapálit, i když to byl online pohovor? Je rozdíl, když kandidát u pohovoru něco pije (kávu, vodu atd.) nebo když kouří?

 

Konzultovala jsem to i s naším klientem a pro něj by to bylo velké no-go. Na pracovišti se nekouří. A už vůbec ne bez dovolení. Je jedno, zda je to u osobního interview nebo online.

 

Na Linkedin jsem uspořádala anketu, do které se zapojilo 558 lidí. Jak z následné diskuse, tak ze samotného hlasování vyplývá, že to není jednání, které je vhodné na online pohovor.

 

Náš tip: nastavte si jasná pravidla chování pro online prostor. Komunikujte ve firmě i s kandidáty. Aplikujete nejen na interview, ale i na interní online schůzky.

 

Nezapomeňte na follow up

Pohovor nekončí odpojením. Zašlete kandidátům shrnutí pohovoru. Pokud jste požádali o další podklady, nezapomeňte to zmínit.

Pošlete kandidátům všechny slíbené informace. Vyplácí se přidat odkaz na firemní web a nasměrovat je i na vaše sociální sítě.

Jakmile víte, jaký bude další postup, dejte kandidátům vědět. I když musíte nakonec kandidáty zamítnout, poskytněte jim relevantní zpětnou vazbu a poděkujte za jejich účast.

Jste vstupní branou do vaší společnosti. Dobrá komunikace buduje pevné základy dobrého brandu!

Náš tip: pokud jsou součástí výběrového procesu testy, pošlete kandidátům jejich výsledky.

 

 Ing. Alexandra Lemerová

 

 

 


Zpět

Kurzy související s tématikou článku: